לוגו מרק
הצטרפו לדף הפייסבוק שלנו!

המרק בסדר פסח הוא למעשה המנה הראשונה שנאכל מיד לאחר קריאה של מחצית מהאגדה והוא יהיה מנת הפתיחה של כל ארוחת החג שעליה עמלתם שעות ארוכות. כידוע, מרק מנקה את העורקים ופותח את התיאבון, בנוסף, הוא מאחד בין כל האורחים וגורם לכולם להתענג על זיכרונות וטעמים  מהילדות של חג.

חג הפסח הגיע ואתם מתכוננים לקראתו, על אחת כמה וכמה אם אתם מתכוונים לארח.
אחד מהמתכונים לפסח שתשקדו עליהם, יהיה מרק החג.

הרבה נוטים לחשוב כי המרק הכי הולם את חג הפסח הינו מרק עם קניידלך שמשויך לעדה האשכנזית, שהוא למעשה מרק עוף צח עם כדורי הקניידלך המפורסמים. אך האמת היא שונה, כיוון שבכל שאר העדות תוכלו למצוא מגוון מתכוני מרקים שנהוג לאכול אותם בערב ליל הסדר ומגיעים על טהרת הירקות, עדשים, אפונה, בשר, עוף ובמגוון של תבלונים ותוספות. לכן, בטרם תחליטו על המרק שאתם מעוניינים להכין לחג ולפתוח אתו את כל הארוחה, חשוב שתיקחו בחשבון את צביון האורחים שלכם ותנסו להתאים את המרק למסורת של רוב הנוכחים והכי חשוב, אם ב – "חירות" עסקינן, שתכינו את המרק שאתם הכי אוהבים.

מסורת של חג

ברוב המזון שיוגש בערב החג, לרבות קערת ליל הסדר, ייוצגו מאכלים שיש להם זיקה לערכים כמו: קורבנות, חופש, חירות וכל מה שמסמל את יציאתם של בני ישראל ממצרים לאחר עבדות קשה. המרק בחג הוא כמעט קונצנזוס, אין אחד שלא טועם ממנו ונהנה לטבול בו את המצה הקשיחה וכך גם לרכך אותה. על כן, בכל עדה נמצא סגנון מרק אחר של החג. מרק החג מהעדה התימנית לדוגמה: יהיה מרק בשר שמלווה אליו החילבה התימני, בתוספת של תפוח אדמה וחתיכות בשר וכינויו בקרב העדה התימנית יהיה "פתות", כשבימים רגילים נהוג לאכול אותו עם חתיכות טבולות של חלה או לחם.

המרק הפרסי המסורתי של חג פסח יהיה נזיד כבש עם שעועית כשהחמצמצות והניחוח של הלימונים הפרסיים המיובשים מאזנים את הטעם ומקלילים את המנה. אצל המרוקאים לעומת זאת, תמצאו מרק ירקות עשיר עם פולים ובשר.

הקניידלך המפורסם

 איך שלא תקראו להן – קניידלעך או קניידלאך, מדובר בכופתאות טעימות. הקניידלך כפי שצוין לעיל הוא מאכל מסורתי שנהוג לאכול אותו בעיקר בחג פסח מכיוון שמכינים אותו מקמח מצה. עם זאת, רבים אמצו את הכופתאות הללו, בשל הזיקה הישירה שלהן לחג ומשלבים אותם במרקים השונים. הקניידלך נראים כמו קציצות עגולות ובהירות והן עשויות מקמח מצה וביצים, לבלילה מוסיפים שמן ומים ומתבלים במלח, פלפל ויש אפילו שיוסיפו קצת סוכר. את התערובת שנוצרת מעגלים לכדי כדור אשר אותו מבשלים בתוך המרק המהביל, כך הקניידלך מתקשים ובמקביל סופגים לתוכם את הטעם הייחודי של המרק. בתאבון.